Elles Visser gaat ermee stoppen. Zij was een van de voortrekkers van de bewindvoerderstak van Eropaf!. Met inzet van haar kwaliteiten is de activistische club Eropaf! uitgegroeid tot een degelijke organisatie met een zevenkoppig team van bewindvoerders. ‘De mensen die zich bij Eropaf! aansluiten vinden elkaar in betrokkenheid.’
Hoe lang heb je bij Eropaf! gewerkt?
‘Ik ben in december 2015 begonnen. Dus dat is… bijna 11 jaar. Ik heb nog nooit zo lang op één plek gewerkt.’
‘Wat ik leuk vind aan het werk, is dat ik met zoveel verschillende soorten mensen omga, dat ik daarnaast bezig ben met de bedrijfsvoering, en met de techniek van het bewindvoerdersvak: het uitzoeken van dingen.’
Wat heb je hiervoor gedaan?
‘Hiervoor heb ik gewerkt als projectmanager bij banken en verzekeraars. En bij een woningcoöperatie. Dat was ook werk waarbij je veel moest regelen.’
‘Het is het soort werk waarbij het belangrijk is dat je overzicht hebt. Dat je regie over dingen houdt. Waar je ook veel moet budgetteren. Dat waren allemaal dingen die ik vanuit mijn oude werk meenam.’
‘Bij bewindvoering moet je telkens weer inzoomen op een ander onderwerp. Iemand dreigt uit huis gezet te worden. Of iemand moet een koophuis gaan verkopen. Of er komen steeds nieuwe boetes bij, zodat een schuldregeling niet tot stand kan komen, wat doe je dan? Iedere keer komen er specifieke problemen naar voren. En daar moet je dan in duiken en dingen uitzoeken. Ja, dat vind ik heel leuk om te doen.’
‘Iedereen is heel erg gericht op samenwerking.’
Was je nou de eerste die begon met bewindvoering bij Eropaf!?
‘Nee, Erik Wals was een paar maanden voor mij. Het was echt pionieren. We moesten de richtlijnen, procedures en werkbeschrijvingen ontwikkelen, want die zijn nodig om het werk volgens de regels te doen. Daar had Erik al een eerste opzet voor gemaakt. Dat moest verder opgezet worden en daar heb ik veel in gedaan.’
‘Gaandeweg kwamen er steeds meer nieuwe bewindvoerders bij. Dat was natuurlijk heel leuk. Nu zijn we met z’n zevenen. En we vormen een hecht team met elkaar.’
‘De mensen die zich bij Eropaf! aansluiten vinden elkaar in betrokkenheid. Iedereen is heel erg gericht op samenwerking. En we kijken allemaal hoe we het zo goed mogelijk kunnen doen voor onze klanten.’
Als je terugkijkt op die elf jaar… Is er veel veranderd?
‘Zeker! Eropaf! was van oorsprong een hele activistische organisatie, die zich bezighield met het voorkomen van huisuitzettingen en die zich roerde in de discussies in het sociaal domein.’
‘Bewindvoering is veel meer aan wettelijke regels gebonden. Dus in het begin botste dat wel eens tussen het activisme en de bewindvoerders die alles organisatorisch en financieel goed geregeld wilden hebben.’
Wat vind je dat je bereikt hebt?
‘Dat er nu een team is van zeven mensen die bewindvoering doen… Ja, dat is niet alleen mijn verdienste, maar ik heb daarin ook mijn rol gehad.’
‘Ik ben er ook trots op dat we inmiddels heel veel klanten vooruit hebben kunnen helpen, uit soms hele lastige situaties. Dat hoort bij ons werk, maar we willen ook allemaal graag een extra stap voor onze klanten zetten.’
‘In de loop der jaren heb ik behoorlijk verschillende cliënten gehad. Een groot aantal daarvan is inmiddels alweer uit bewind. Maar het is mooi dat je ze net dat zetje hebt kunnen geven. Dat is heel fijn.’
‘En daarnaast is er ook een groep die onder bewind blijft. Dat heeft ook gewoon z’n waarde. Want ja, je krijgt natuurlijk wel echt een band met elkaar.’
‘Voor mijn collega bewindvoerders heb ik een etentje georganiseerd ’
Hoe ga je dat nou doen, straks? Ben je aan het afbouwen?
‘Ik had mijn klanten al verdeeld over de andere bewindvoerders. En ik werk inmiddels nog maar twee dagen. Dus in die zin is het een geleidelijke overgang. Op de 18de juni stop ik ermee. En dan gaan ze helemaal over naar de andere bewindvoerders van Eropaf!.’
Komt er nog een feestelijk afscheid?
‘Voor mijn collega bewindvoerders heb ik een etentje georganiseerd bij mij thuis.’
‘En voor de rest… blijf ik nog gewoon in het bestuur bij Eropaf. Dus in die zin is dat weer geen afscheid.’
En heb je plannen?
‘Een paar jaar geleden heb ik een koksopleiding gedaan. En ik kook al her en der voor groepen mensen. Ik denk dat ik daar meer in ga doen.’
‘Daarnaast zing ik al heel lang in een koor. Dus daar ga ik meer mee doen. En ik zit daar ook in het bestuur.’
En wat doet het emotioneel met je om het los te laten?
‘Het is een geleidelijk proces geweest, waar ik naar toe gegroeid ben. Ik kijk er wel naar uit, moet ik zeggen.’
‘Het vak van bewindvoering is namelijk ook heel dwingend. Je moet vier dagen in de week bereikbaar zijn. Je kan niet gemakkelijk zeggen van: nu even niet.’
‘Maar ik zal de klanten zeker missen. We kennen elkaar al zo lang en hebben veel met elkaar gedeeld. Ik blijf zeker op de hoogte van hun wel en wee via mijn collega’s!’




