De voorgeschiedenis: De Vliegende Hollander (1998)

Voor wie: medewerkers woningbouwvereniging (incassomedewerkers, woonconsulenten)

Wat?: Effectief omgaan met huurders in kwetsbare omstandigheden. Het programma wordt in overleg met de opdrachtgever opgesteld, toegespitst op de organisatie en interne processen van opdrachtgever.

Datum: 2 dagdelen op verschillende dagen, in overleg

Locatie: in company (of in overleg op andere locatie)

Inhoud training

Eerste bijeenkomst (dagdeel, 4 uur)

In het eerst deel besteden we aandacht aan opgedane ervaringen met huurders. Welke reacties ben je tegengekomen, hoe ben je daar mee omgegaan? Wat bereikte je hiermee? Deze ervaringen verbinden we aan theoretische inzichten over omgaan met kwetsbare huurders. Aanhakend op deze ervaringen, besteden we aandacht aan de theorie achter motiverende gespreksvoering en andere gesprekstechnieken die in de praktijk effectief werken (socratisch motiveren, oordeelloos communiceren). We verbinden de opgedane ervaringen aan de theorieën achter motiverende gespreksvoering, effectieve communicatie en andere inzichten die meespelen in de wijze waarop je je klant tegemoet treedt. Hoe maak je verbinding en welke rol speelt je eigen houding daarin? Welke mogelijkheden heb jij binnen je organisatie om maatwerk te leveren?

Praktijkopdrachten:

De deelnemers krijgen twee korte praktijkopdrachten mee. De eerste opdracht bespreken ze tussentijds met de een van de trainers. Ze krijgen gerichte feedback mee voor hun tweede opdracht. Deze bespreken we collectief tijdens de 2e bijeenkomst. Bij voorkeur zitten er tussen de eerste en tweede bijeenkomst 4-6 weken.

Tweede bijeenkomst (dagdeel, 4 uur)

We bespreken de praktijkopdrachten: hoe is het geleerde in de praktijk gebracht? Welke ervaringen hebben de medewerkers hiermee opgedaan? Wat ging er goed, wat behoeft aandacht? We gaan hierbij nader in op de persoonlijke ervaringen van deelnemers. Deze kunnen immers hun beoordelingsvermogen kleuren en van invloed zijn op verbale en non-verbale communicatie. Het grootste deel van deze sessie is het oefenen van de vaardigheden in de praktijk. Dit doen we met een ervaren trainingsacteur. Eventueel kunnen we ook reeds gebeurde scenario’s uitspelen om te kijken hoe het werkt als je als adviseur een andere houding aanneemt, of op een andere wijze het gesprek aangaat.

Kortom …

In deze training bieden we je theorie en achtergrondinformatie (wat weten we over wat werkt), maar vooral ga je zelf aan de slag om je de uitgangspunten van een respectvolle en effectieve communicatie eigen te maken en het versterken van je vaardigheden. De deelnemers worden stap voor stap meegenomen in motiverende gespreksvoering en versterken hun vaardigheden op het gebied van houding en bejegening, waardoor een gedragen oplossing sneller gevonden wordt.

Deze vragen komen, verspreid over de dagdelen, aan de orde:

  • hoe kan je het beste contact maken en houden met mijn huurders?
  • hoe ga je om met weerstanden?
  • hoe geef je huurders ruimte om zelf met (haalbare) oplossingen te komen?
  • hoe kun je meest effectief samenwerken met andere professionals in je netwerk?
  • hoe geef je huurders de ruimte om met terugvallen om te gaan en toch op het juiste spoor te blijven?

Kosten:

Voor twee dagdelen, inclusief alle voorbereidingen (kennismaking op locatie, afstemmen aanbod op vraag vanuit organisatie), trainingsacteur, lesmateriaal en persoonlijke feedback tussen de twee dagdelen in: € 4250,- (BTW-vrij).

Excl. locatie; catering op locatie (tegen meerprijs mogelijk).

Volg ons:
© Stichting Eropaf! 2017