Het andere perspectief: het verhaal van een ervaringsdeskundige bij de HvA

In dit essay reflecteert ervaringsdeskundige Henrike Kowalk op de onderwijspraktijk bij de eerder genoemde opleidingen en op haar rol als medewerker bij het lectoraat ‘Outreachend Werken en Innoveren’. Zij beschrijft hoe docenten en studenten stoeien met het concept van aansluiten bij de leefwereld.

Uit gesprekken en een enquête komt naar voren dat de samenwerking tussen docenten en ervaringsdeskundigen, ondanks spanningsmomenten, als waardevol wordt ervaren. Kowalk pleit voor een tandem-constructie van docenten en ervaringsdeskundigen, om nog meer uit specifieke onderwijsprogramma’s te halen.

De introductie van ervaringsdeskundigen in het onderwijs nodigt docenten en studenten ook uit om zelf hun ervaringskennis in te brengen. De grote vraag is nu: hoe kunnen studenten nog actiever met hun eigen ervaringen als bron van hun ontwikkeling aan de slag gaan?

Download Het Andere Perspectief

 

Volg ons:
© Stichting Eropaf! 2017

Share this: